Vad skall vi göra?

Igår söndag var det premiär i fotbollsallsvenskan. Det var dukat till fest och glädje, men dagen slutade i tragedi och sorg efter att våld och slagsmål tagit över och en familjefar och pappa till fyra barn dödats i Helsingborg. Efteråt har jag hört samma fråga ställas upprepade gånger av fotbollsledare, politiker, journalister och supportrar. Vad skall vi göra? Det går inte att ha det så här! Det måste till en förändring! När jag hör detta påminns jag om att det var samma fråga som en gång ställdes för länge sedan på den första pingstdagen av människor som varit med om en annan våldsam och blodig händelse med dödligt slut. När Jesus blivit mördad. (Apg 2:37-38) Svaret de fick då var omvändelse, förlåtelse och tro på Jesus Kristus. Då skulle de få en hjälpare för att klara av att leva livet. Det kan säkert för en del tyckas naivt och främmande och en alltför enkel lösning på ett stort och komplicerat samhällsproblem att komma med samma svar i Sverige idag 2014. Ska vi blanda in Gud, Jesus och tro i detta? Har han med vår verklighet att göra? Sanningen är att om han inte har det så har han inget alls med oss att göra. Samhällets svar på våld, brottslighet och ondska är ofta strängare lagar och högre straff i avskräckande syfte. Jesus pekar på en annan väg som går djupare och når längre. Det handlar om att drabbas av både sanningen om våra egna liv men också av Guds nåd och kärlek som försonar och förändrar oss människor inifrån till ett liv tillit, kärlek, mening och hopp. Jesus vill och kan ge oss ett nytt sinnelag och nya värderingar präglade av respekt och kärlek till alla våra medmänniskor oavsett nationalitet eller klubbfärg. Det är därför vår vision i Equmeniakyrkan är: Vi vill vara en kyrka för hela livet (även för idrotten) där mötet med Jesus Kristus förvandlar mig, dig och världen.                                                                                                                                                                                               

Tomas Hammar,                                                                                                                                                                                 
Regional kyrkoledare och fotbollsälskare

Lämna en kommentar